Παρασκευή 8 Μαΐου 2015

Nightcrawler - Κριτική Ταινίας - Movie Review

Καλησπέρα σας...
Μετά το "μεγάλο ταλέντο της Δανίας" επιστρέφουμε στο Hollywood και στη νέα ταινία του Jake Gyllenhaal, το Nightcrawler (όνομα "κλεμμένο" από χαρακτήρα της Marvel). Ύστερα από 2-3 μήνες διάφορων θριαμβευτικών σχολίων για την ταινία και τον ίδιο τον Gyllenhaal, αποφάσισα χτες πως ήρθε η ώρα να τη δω. Ας δούμε τι "είδαμε"...

Καταρχήν, το σχόλιο για τον ίδιο τον πρωταγωνιστή είναι πως πρέπει να αποφασίσει επιτέλους τι είδους ηθοποιός θέλει να είναι. Θέλει να είναι το είδος του "παίζω παντού και κάνω ότι να'ναι" ή παίζω εκεί που αξίζει. Δεν μπορείς μέσα σε 2 χρόνια να παίζεις σε Prisoners, Enemy, Nightcrawler και ταυτόχρονα και σε αυτό... Ίσως, μια καλή ευκαιρία να απαλλαγεί από τέτοιες ταινίες να είναι το επερχόμενο Southpaw, το οποίο περιμένω με αγωνία.

Ως προς την ταινία, τώρα... Είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Dan Gilroy (συγγραφέας επιτυχιών όπως The Fall, Real Steel, The Bourne Legacy κλπ) κι αυτό φαίνεται ακόμη και σε ένα απαίδευτο μάτι. Η όλη σκηνοθετική του ενέργεια "σπαταλείται" στις εναλλαγές και στα εξυπνακίστικα πλάνα κι έτσι δεν καταφέρνει να χτίσει τον χαρακτήρα του πρωταγωνιστή του, πόσο μάλλον και όλων των υπολοίπων. Η ταινία αφορά έναν νεαρό άντρα που ψάχνει απεγνωσμένα για δουλειά και φαίνεται πως είναι διατεθειμένος να κάνει οτιδήποτε για να τη βρει. Μέσω ενός τυχαίου περιστατικού, συναντά τον κόσμο των "ελεύθερων cameramen", ανθρώπων που παρακολουθώντας τις συχνότητες της αστυνομίας, πηγαίνουν σε διάφορα δυστυχήματα που ίσως έχουν τηλεοπτικό ενδιαφέρον και τα καταγράφουν με τις κάμερές τους, ώστε να τα πουλήσουν στα κανάλια. Αγοράζοντας, λοιπόν, μια κάμερα και έναν δέκτη αστυνομικών συχνοτήτων, ο Louis Bloom (Gyllenhaal) με τη βοήθεια ενός υπαλλήλου που προσλαμβάνει, αρχίζουν να ψάχνουν "ιστορίες" μέσα στους δρόμους του Λος Άντζελες. Ο Αμερικανός πολίτης, όπως και οι περισσότεροι λαοί (εμείς για παράδειγμα) διψάει για αίμα κι έτσι οι "δουλειές" πάνε καλά για τον Lou και τον βοηθό του. 
Το θέμα είναι:  Μπορεί, απλώς, να κάθεται και να περιμένει την είδηση να έρθει σε αυτόν....?

Spoilers
Ο Louis αρχίζει να εθίζεται στην επιτυχία που του αποφέρει η δουλειά του κι έτσι προσπαθεί να "εκβιάζει" καταστάσεις για καλύτερα πλάνα, τα οποία πουλά σε μια βετεράνο των ειδήσεων, τη Rene Russo (ναι τη Russo)... Ο σκηνοθέτης μας δείχνει μια από τις πιο κυνικές δουλειές που θα μπορούσε να έχει ένας άνθρωπος στη σημερινή κοινωνία. Και τι καλύτερο για να την αναδείξεις, από το "κενό" και "τρελό" βλέμμα του Gyllenhaal.. Αλλά, δυστυχώς, τα θετικά της ταινίας σταματούν κάπου εδώ.
Όπως συχνά συμβαίνει, το ότι έχεις μια ωραία ιδέα για ταινία, δε σημαίνει ότι και το αποτέλεσμα θα είναι εξίσου καλό. Ας δούμε, λοιπόν, το πως ακόμη μια έξυπνη ταινία έπεσε "χαμηλά"...
Πρώτον, από τα πρώτα 15' της ταινίας καταλαβαίνεις περίπου πως θα εξελιχθεί μέχρι το τέλος της και δυστυχώς, ο σκηνοθέτης δεν μας εκπλήσσει πουθενά, κανένα plot twist που λένε και στο Αμέρικα. Ο πρωταγωνιστής είναι ένας "χαμένος", βρίσκει μια δουλειά που θέλει πολύ προσπάθεια και κυνισμό, τα καταφέρνει, ανέρχεται-ανέρχεται ως ότου συναντήσει κάποιο εμπόδιο, το οποίο ξεπερνά φτιάχνοντας ο ίδιος τη "μοίρα" του, είτε λέγοντας ψέματα στην αστυνομία είτε ακόμη και δολοφονώντας... 
Δεύτερον και πολύ χειρότερο, όσο κενά τα περιέγραψα στην παραπάνω παράγραφο, έτσι ακριβώς τα παρουσιάζει και ο σκηνοθέτης. Καμία κορύφωση στο έργο, κανένα ξέσπασμα, καμία διαμάχη, κανένα "σκληρό" πλάνο, μια μουντή σταθερή οριζόντια γραμμή, σα νεκρός σε νοσοκομείο.
Τρίτον, ποιος ξέθαψε τη Rene Russo από το χρονοντούλαπο της ιστορίας και την έβαλε να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο? Κάθε φορά που την έβλεπα, σκεφτόμουν ότι θα πεταχτεί ο Mel Gibson από το Φονικό Όπλο και ο Danny Glover με την ατάκα "I'm too old for this shit"... Καμία επαφή με το αντικείμενο και με το ρόλο της, πλήρως αδιάφορη και flat, όπως και η υπόλοιπη ταινία, εκτός φυσικά του Gyllenhaal, που είναι ακόμη μια φορά καταπληκτικός.
Εξίσου απογοητευτικό και το υπόλοιπο καστ της ταινίας, με τον "βοηθό" του Louis Bloom να είναι βγαλμένος από B-Movie, παίζοντας τον "χαζούλη" καλοκάγαθο ανθρωπάκο που μπλέκεται στα δίχτυα του κακού. Δεν ξέρω μόνο αν φταίει κυρίως ο ηθοποιός (δεν τον έχω δει αλλού) ή ο σκηνοθέτης που του ζήτησε να παίξει έτσι το ρόλο του.
To sum up (που λέγαμε και στις εκθέσεις των Αγγλικών), η ταινία είναι υπερτιμημένη (7.9 στο IMDb, αν και στοιχηματίζω πως θα πέσει αρκετά), μιας και μιλάει για ένα θέμα που αγγίζει αρκετά τους Αμερικάνους, ενώ εμάς όχι και αναδεικνύει τη σαπίλα που κρύβεται πίσω από τα δελτία ειδήσεων της Αμερικής των ευκαιριών. Όπως όλα τα δελτία ειδήσεων του κόσμου, κυνηγάνε το αίμα κι όπου και όπως το βρούνε, είναι δαιτεθειμένοι να κάνουν τα πάντα για να το δείξουν σε αποκλειστικότητα...
Μιας και δεν είχε ξαναβγεί ανάλογη ταινία με θέμα τους Nightcrawlers των ειδήσεων(που στην πραγματικότητα είναι οι γαιοσκώληκες, ενώ μεταφορικά είναι αυτοί που χώνονται παντού, εκεί που δεν τους σπέρνουν θα έλεγα), οφείλω να της δώσω το "βραβείο" της πρωτοτυπίας, αλλά δυστυχώς, μόνο αυτό. Μια έξυπνη ιδέα κι ένας καλός ηθοποιός δεν αρκούν...

Βαθμολογία : 6/10
Καλύτερη ατάκα : "Do you know what fear stands for? False Evidence Appearing Real."
Καλύτερη σκηνή : Όλη η σκηνή με την Russo να δίνει οδηγίες στους παρουσιαστές του δελτίου για το τι να πουν, ενώ παράλληλα στην οθόνη των τηλεθεατών φαίνονται κάποια φρικιαστικά πλάνα που ο "περήφανος" Gyllenhaal έχει βιντεοσκοπήσει.. So real.
Προτείνεται :  Και ναι και όχι. Τίποτα ιδιαίτερο σαν ταινία, αλλά όχι και κακή. Δε θα σας συναρπάσει- επ ουδενί- αλλά δε θα σας πάρει και ο ύπνος, βλέποντάς τη.



...Until next time...
...Καλή θέαση σε όλους...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου